Even een kort verslag van het verloop van mijn stageweek.
Dag 1 met als deelthema: ‘Wie woont er in dit mooie paleis?’
Ik startte met het voorstellen van de koningin. Die had ik op een groot paneel geschilderd (te zien op de foto).
Bij het opnemen van de aanwezigheden kregen de kinderen allemaal een prentje dat ze rond de koningin mochten hangen. Zo kon ik beginnen met het deelthema te verklaren. En niet te vergeten met het voorlezen van het verhaal. Na het verhaal vond een waarneming plaats. Daar keek ik eens naar de koninklijke kleren. Met die kledij verrijkte ik dan de poppenhoek. De dag verliep vlot en de kleuters waren enthousiast.
Dag 2 met als deelthema: ‘Koningin en/of mama kijk eens in de spiegel’.
In dit deelthema bekeken we de koningin eens van naderbij. En we merkten als snel dat er heel wat gelijkenissen zijn met mama. Wat draagt de koningin en wat draagt mama? En ga zo maar verder. Zo kom je al snel aan Moederdag in het thema. Wanneer je dan aan Moederdag denkt, denk je automatisch aan cadeautjes. En die maakten we natuurlijk ook zelf. Iets wat aan mama doet denken maar ook aan de koningin. Het werden sieraden die we maakte van verschillende materialen. We zongen ook voor de eerste maal het themalied. Als snel zongen de kleuters uit volle borst mee.
Dag 3 met als deelthema: ‘Koningin en/of mama kijk eens in de spiegel’.
Na de tweede dag komt ook de derde dag. Een dag waar we heel wat dingen deden. Een groei-jurk gemaakt uit kippengaas. Waar de kleuters samen reepjes stof gingen tussen weven. Dit vonden ze een grote eer. De jurk van de koningin helpen afwerken dat was natuurlijk heel bijzonder. Naast de jurk was er ook de wiskunde-activiteit. Daarvoor maakte ik een matrix. Die stelde de kleerkast van de koningin voor. Maar ze had een probleem. Al haar jurkjes zijn door elkaar geraakt en die moesten de kleuters helpen juist hangen. ( op de foto zie je de matrix)
Dag 4 met als deelthema: ‘ Hoe voel ik mij bij het kiezen’
Op dag vier stonden we stil bij het kiezen. Dit komt uitgebreid aan bod in het boek. Wat is kiezen? Is het gemakkelijk? En welke gevoelens komen daarbij kijken? In een godsdienstmoment stond ik er even bij stil. De kleuters mochten hun gevoelens ook uiten. Dit deden we door het verven met vingerverf begeleid door muziek. Velen aarzelden om hun vingers in de verf te doppen. Eenmaal ze aan het schilderen waren vonden ze het heel leuk.
Dag 5 met als deelthema: ‘ Welkom in het kunstpaleis’
De vijfde en laatste dag. De week ging heel snel. We deden nog enkele activiteiten. Waaronder krassen in gips. Daarbij mochten de kleuters met allerlei attributen krassen in stukjes gips. En als afsluiter een leuk terugblikmoment. Dit had ik verwerkt tot een muziekaal pak, daarin stak ik allerlei voorwerpen die de kleuters in de loop van de week tegenkwamen. Wanneer ze een papiertje afscheurden konden ze vertellen over het voorwerp dat ze zagen.
Het was een stageweek om trots op terug te kijken. Ik leerde veel en heb er van genoten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten