donderdag 21 mei 2009

Bal Spuwer!

In de tweede jaar van de opleiding zit opnieuw het vak “beeld” geïntegreerd. Net zoals vorig jaar is het de bedoeling dat we toch enkele dingen verwezenlijken.
Dit jaar was het de bedoeling dat we een balspuwer in elkaar knutselden. De meeste vragen zich al af, wat in hemelsnaam is een balspuwer.
Het is een voorwerp dat je in de kleuterklas gebruikt, het bestaat uit een constructie van allerlei materialen en balletjes. Hoe gaat het dan in zijn werk? De kleuters doen een balletje in een van de gaten en het komt er door een ander gaatje opnieuw uit. Maar wat is de grote uitdaging dan aan een balspuwer maken?
De bedoeling was dat we een systeem bedachten zodat de kleuters een lange tijd geboeid blijven, dat ze telkens verbaast zijn waar het balletje nu uitkomt.
Op papier tekende ik eerst een schets, dit was nodig om te weten te komen hoe je het systeem gaan uitwerken. Eenmaal ik wist hoe het systeem eruit ging zien, ben ik op zoek gegaan naar allerlei materialen. Ik gebruikte kippengaas, oude stofzuigerdarmen en natuurlijk papier-maché.

Wat de hoofdtechniek moest zijn bij het afwerken.
Kortom mijn balspuwer is een pracht exemplaar geworden, al zeg ik het zelf!


Geen opmerkingen: